Oxygen plus | Wellness ClubΤι είναι;

Είναι μίας μορφής διαλογισμός που έχει να κάνει με την πλήρη επίγνωση της τρέχουσας / παρούσας στιγμής. Συχνά η λέξη mindfulness μεταφράζεται ως ενσυνειδητοτητα. Ωστόσο με μία λέξη είναι δύσκολό να οριστεί μια ολόκληρη τεχνική ενός διαλογισμού. Για το λόγο αυτό συνήθως δίνεται μία απλή περιγραφή αυτού του είδους διαλογισμού.

Μindfulness είναι η κατάσταση κατά την οποία κάποιος είναι συγκεντρωμένος και έχει επίγνωση για το τι γίνεται στο παρόν, στο «τώρα», αναγνωρίζοντας το τι συμβαίνει την παρούσα στιγμή χωρίς να ασκεί κάποια κριτική στα όσα (του) συμβαίνουν (Brown & Ryan, 2003). Ένα από τα σημαντικά συστατικά του midefullness είναι η αποδοχή. Αυτό είναι η μη επικριτική παρατήρηση των εσωτερικών και εξωτερικών ερεθισμάτων. Με το να κρατάμε μια μη επικριτική στάση στα συναισθήματα, στις σκέψεις και στις αισθήσεις μας, είμαστε σε θέση να αντιλαμβανόμαστε πιο καλά τι συμβαίνει μέσα μας.

Τι είναι αυτό όμως που αναγνωρίζουμε στο «τώρα»;

Η απάντηση είναι απλή. Από τίποτα συγκεκριμένο μέχρι και τα πάντα. Μία απάντηση που μας δίνει από ένα μικρό μέχρι ένα αρκετά μεγάλο φάσμα επιλογών και ίσως κάποιοι να την θεωρήσουν ελαφρώς αποπροσανατολιστική. Η αλήθεια όμως είναι αυτή, απλά το φάσμα στο οποίο μπορεί να διαλογιστεί κανείς (όπως και στα περισσότερα είδη διαλογισμού) αρχικά είναι μικρό και κατά την πορεία μπορεί να επεκταθεί. Εξαρτάται λοιπόν από την εξάσκηση και την εμπειρία του κάθε ατόμου στο mindfulness meditation.

 

Γιατί είναι σημαντικό το mindfulness ;

Έρευνες δείχνουν ότι το mindfulness έχει επίδραση στο μυαλό και στο ανοσοποιητικό μας σύστημα. Ένα πρόγραμμα 4 εβδομάδων πάνω στο mindfulness δείχνει ενεργοποίηση των περιοχών του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη θετική επιρροή. Επίσης έρευνες δείχνουν ότι το ανοσοποιητικό σύστημα αντιδρά καλύτερα στην παραγωγή αντισωμάτων μετά από τον διαλογισμό. Η εκπαίδευση στο mindfulness βοηθάει στη μείωση του stress και προωθεί την καλή ψυχική υγεία.

Στο χώρο της εργασίας χρησιμοποιείται και βοηθάει τους εργαζόμενους να επικεντρώνονται περισσότερο σε αυτό που κάνουν καθώς και στο ανάπτυξη της ανθεκτικότητά τους. Όταν εξασκούμε την ενσυνειδητότητα τακτικά, νιώθουμε ότι έχουμε περισσότερο χρόνο μέσα στην ημέρα, νιώθουμε πιο ήρεμοι, με λιγότερο άγχος και μπορούμε ευκολότερα να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες της καθημερινότητας. Η ενσυνειδητότητα προσδίδει ποιότητα στη ζωή μας. Όταν μένουμε στο παρόν οι σχέσεις μας με τους γύρω μας βελτιώνονται, και αυξάνεται η ικανότητά μας να παίρνουμε πιο σοφές αποφάσεις.

 

Πως εξασκούμε το mindfulness :

Για να αναπτύξετε τη δεξιότητα της ενσυνειδητότητας (mindfulness), δεν είναι απαραίτητο να μάθετε διαλογισμό. Ευτυχώς υπάρχουν τρόποι που δεν απαιτούν να αφιερώνετε πολύ χρόνο μέσα στην ημέρα. Για παράδειγμα μπορείτε να εξασκηθείτε περπατώντας ή στο γραφείο, όταν πλένετε τα πιάτα ακόμα και όταν συμμετέχετε σε μία συζήτηση. Πολύ απλά συνεχίστε να κάνετε αυτά που κάνετε κάθε μέρα, αλλά αρχίστε να δίνετε περισσότερη προσοχή και συγκέντρωση σε αυτό που κάνετε κάθε στιγμή. Για παράδειγμα όταν ξυπνάτε το πρωί, για λίγα λεπτά πριν σηκωθείτε, παρατηρήστε την αναπνοή σας, πώς νιώθει το σώμα σας, πώς είναι το δωμάτιο, προσέξτε τους ήχους που υπάρχουν γύρω σας, τη θερμοκρασία του δωματίου αλλά και του σώματός σας.

Το ίδιο μπορείτε να κάνετε και για άλλες δραστηριότητες μέσα στην ημέρα: πχ όταν πλένετε τα δόντια σας, όταν ντύνεστε ή όταν ανεβαίνετε τη σκάλα. Όταν νιώσετε ότι το μυαλό σας σκέφτεται άλλα πράγματα από αυτό που κάνετε εκείνη τη στιγμή, δεν πειράζει. Αποδεχθείτε το και επαναφέρετε το μυαλό σας στο εδώ και τώρα. Για αυτούς που θέλουν να εξασκήσουν την ενσυνειδητότητα πιο συστηματικά θα μπορούσαν για ένα ή δύο 20λεπτα την ημέρα να επικεντρωθούν στην αναπνοή τους.Η επικέντρωση στην αναπνοή είναι ίσως το καλύτερο σημείο εκκίνησης για την καλλιέργεια της ενσυνειδητότητας.

 

Γίνεται συνδυασμός του mindfulness διαλογισμού με άλλα είδη γυμναστικής π.χ. yoga;

Το Mindfulness (διαλογισμός) είναι μια τεχνική, μια μέθοδος που είναι αναγνωρισμένη από την επιστημονική κοινότητα. Μέσα από έρευνες έγινε αποδεκτή γιατί δεν υιοθέτησε το διαλογισμό και τις τεχνικές χαλάρωσης αυτούσιες όπως τις συναντάμε στις ανατολικές φιλοσοφίες. Δημιούργησε ένα έδαφος πιο προσβάσιμο για τον οποιονδήποτε, είτε έχει κάποιας μορφής αναπηρία είτε όχι. Συνεπώς, προερχόμενος από τις ανατολικές διδασκαλίες μπορεί να συνδυαστεί με απλό ασκησολόγιο yoga ως «προετοιμασία» του σώματος για την πνευματική άσκηση που θα ακολουθήσει.

Πρόγραμμα Mindfulness Meditation (Σάββατο 10.03.2018, στις 9:30 π.μ.) Διάρκεια 1 ώρα και 30 λεπτά.
• Έναρξη – Γνωριμία (09:30 – 09:35)
• Λίγα λόγια για το Mindfulness (09:35 – 09:50)
• Προετοιμασία του σώματος για το διαλογισμό με stretching και yoga (09:50 – 10:00)
• Έναρξη κύκλου διαλογισμού (10:00 – 11:00)

Είδη – Τρόποι Mindfulness Meditation που θα δουλέψουμε

1. Mindfulness στις καθημερινές δραστηριότητες (10:00 – 10:15)
2. Mindfulness διαλογισμός αναπνοής (10:15 – 10:30)
3. Mindfulness αισθήσεων σώματος (body scan) και συναισθημάτων (10:30 – 10:45)
4. Light Mindfulness ενσυνειδητότητα φωτός για αντιμετώπιση άγχους και χαλάρωση (10:45 – 11:00)